ריצה

אחת הפעילויות הספורטיביות הבסיסיות ביותר היא ריצה. זוהי פעילות הנעשית הן כספורט בפני עצמו והן כחלק מאימון ספורטיבי בענף אחר כגון כדורגל או כדורסל. הריצה היא גם פעולה מאד בסיסית אשר אנחנו עושים מגיל מאד צעיר עד גיל מאד מבוגר. זוהי מיומנות אשר שימשה את האדם הקדמון כדי לרוץ אחר הטרף ולצוד אותו. לכאורה, לאור כל זאת, ריצה הייתה אמורה להיות פעילות שלא מייצרת בעיות רפואיות. המציאות מעט שונה. התשובה הקצרה לשאלה שבכותרת היא ש'גם וגם' – ריצה היא גם פעילות ספורטיבית בריאה, אבל גם יש לה מגבלות, סכנות ובעיות אשר חשוב להכיר. בואו נדבר על זה, נתחיל מהדברים החיוביים בריצה:

ריצה כאימון גופני אפקטיבי

לריצה יש השפעות חיוביות רבות על הגוף. ריצה למרחקים בינוניים וארוכים של מעל חצי שעה יכולה לתרום רבות לסיבולת לב ריאה. שרירי הלב מתחזקים מכיוון שיש צורך בהזרמת יותר דם אל רקמות הגוף. תהליך דומה קורה בריאה ובשרירי הסרעפת. זה מוביל להרגשה יותר טובה גם במנוחה ויכולת משופרת שלנו להתמודד עם מאמצים שונים.

היתרון השני הוא בחיזוק שרירים רבים בגוף, בעיקר ברגליים ובכפות הרגליים. הריצה הופכת את הרגליים והיציבה שלנו לחזקה, נטועה בקרקע ובטוחה בעצמה.

היתרון השלישי הוא שריפה מואצת של שומן מיותר הנגרם כתוצאה מריצות ארוכות יחסית. זו אחת הסיבות שמוציאות רבים לרוץ.

בעיות גופניות כתוצאה מריצה

האדם הוא היצור החי הזקוף ביותר, לפחות מבין היונקים. זה גורם לבעיות גב שונות אשר מאד נפוצות באוכלוסייה. ריצה, יכולה להחמיר לפעמים בעיות גב וגב תחתון. בעת הריצה, אנחנו קופצים על כף הרגל בכוח המגיע לפי כמה ממשקל הגוף כולו. זה יוצר מכה ואנרגיה קינטית שעוברת מכף הרגל אל הברך ויכולה ליצור שחיקה של המפרק כולו. בעיות ברכיים הן אחת הסיבות הנפוצות לנטישת הספורט על ידי חובבנים ומקצוענים כאחד. כמו כן, בעיה נוספת היא חוסר האיזון והאימון לפלג הגוף העליון. מי שמתמיד רק בריצה ולא עוסק בספורט אחר, יוצר חוסר איזון בשרירים בגוף.

נמנעים מפציעות

חשוב ללמוד טכניקת ריצה נכונה היכולה לסייע בהימנעות מכאבי ברכיים וגב. יתרה מזאת, רצוי לאמן גם את שרירי הבטן והגב ובכך לשפר את המנח בעת הריצה. הדרך הטובה ביותר לאתר בעיות בטכניקה, היא להצטלם בזמן ריצה. מומלץ לבקש מחבר שיצלם אותנו רצים במשך כדקה שלמה. במהלכה, ניתן יהיה למצוא בעיות שונות ולהציע פתרונות.

נושא נוסף הוא שימוש בציוד מתאים כאשר החשיבות העליונה היא על נעליים מתאימות. אלו יהיו לא רק מתאימות מבחינת המידה, אלא מבחינת גמישות הסוליה, התמיכה הצידית ושיכוך הזעזועים. קיימות נעליים לכל סוג של ריצה. מומלץ להגיע לחנות מקצועית ולקבל ליווי צמוד בעת ההתאמה והרכישה של הנעל.

 

היופי בריצה הוא שזה ספורט מאד זמין לכל אחד ואחת – הוא לא מצריך ציוד רב וניתן לעשותו כמעט בכל מקום וכמעט בכל מזג אוויר. ניתן ליהנות ממנו כמעט בכל גיל אם מקפידים על כללי ההימנעות מפציעות כמובן.