זרעי צ'יה הם זרעים קטנטנים בצבע שחור. מדובר במזון על היותו מקור טבעי לחלבון, סידן, ברזל, מגנזיום ועוד, ועל כן מדובר במזון שצריך להיות אצל כולם במזווה – כפי שנסביר במדריך הבא.

זרעי צ'יה: זה הזמן להכיר את סוד הקסם של מזון העל מדרום אמריקה

גרעיני הצי'ה מגיעים מדרום אמריקה וספציפית מאזור מקסיקו. למעשה, הוספה של זרעי צ'יה לתפריט היומי מהווה חלופה מצוינת בעבור פחמימה, וזאת בשל העובדה כי זרעי צ'יה עשירים בסיבים תזונתיים בעלי ערך קלורי נמוך. כלומר, מי שנמצא כעת בעיצומה של דיאטה ורוצה לספק לגוף שלו מזון על עשיר בסיבים – אין ספק כי זרעי הצ'יה מהווים חלופה מצוינת ובריאה מאוד, גם בשל העובדה כי לאחר תהליך העיכול הסיבים התזונתיים המצויים בזרעים מתרחבים ובכך מזרזים את תהליך הירידה במשקל אך גם תורמים באופן משמעותי לבניית השריר. אחת הטעויות הבולטות של מבוגרים שנמצאים בדיאטה היא להפחית באופן משמעותי את המזון במקום להגביר את צריכת המזון הבריא, ועל כן חשוב להכניס לתפריט ולמזווה את זרעי הצ'יה כמו גם מזונות על נוספים. בנוסף, מחקרים מצאו כי בזרעי צ'יה יש כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון שנלחמים בייצור של רדיקלים חופשיים, ולכן מדובר במזון מעולה שיכול לסייע לצורך התמודדות עם תהליך ההזדקנות לצד מלחמה בדלקות ומחלות. מצאנו מאמר שמפרט בהרחבה על הנושא, וזאת כחלק מהבנה כי מדובר באחד המזונות החשובים ביותר במזווה שלנו, וכעת גם שלכם.

הסוד של זרעי הצ'יה: מזון העל שכולם צריכים במזווה

חלבון איכותי לצד סיבים תזונתיים גבוהים

אחד מהסודות של זרעי הצ'יה הוא היכולת שלו לספוג פי 10 מכמות המשקל במים, בשל הסיבים התזונתיים. בשל כך, עיכול הגרעינים מתבצע בצורה איטית ואף מוביל לתחושה של שובע לאורך זמן. מאחר ולזרעים אין טעם, ניתן לשלב אותו במשקאות שונים או אפילו לפזר אותו לתוך יוגורט, סלט, דייסה, דגנים או מנות של אורז, ובכך לשלב אותו באופן קל ופשוט בתפריט התזונתי. יתרון נוסף של זרעי צ'יה ומה שהופך אותו למזון על הוא אחוז גבוה של חלבון – כ 14%. ביחס לשאר מזונות העל, מדובר בריכוז גבוה מאוד שמכיל גם את חלבון איכותי אבל גם חומצות אמינו החיוניות לטובת התפקוד התקין של הקיבה והגוף.

ריכוז גבוה של חומרים תזונתיים חשובים

בעידן שבו רבים מאיתנו מבינים את החשיבות של אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת, אין ספק שזרעי הצ'יה מומלצים בעבור כל אחד, וזאת בשל היותם מלאים בחומרים מזינים החשובים לבריאות – זרחן, חלבון, מגנזיום כמו גם סידן. בנוסף, בזרעי צ'יה יש ריכוז גבוה של אומגה 3, ועל כן מדובר ביתרון נוסף של הזרעים. מעבר לכך, מחקרים שנערכו בתחום העלו כי צריכה של צ'יה על בסיס קבוע מביאה לירידה בלחץ דם של מבוגרים הסובלים מסכרת סוג 2, משום כך מדובר במזון על איכותי שהוא בגדר חובה בכל מזווה – ובוודאי אצל מבוגרים הסובלים מדלקות, מחלות רקע ועודף משקל.

לסיכום, גרעיני צ'יה הם מזון על שבהם השתמשו בניה המאיה כמקור לאנרגיה. גם אתם יכולים לנצל את הסגולות הבריאותיות של הצ'יה לטובתכם – לשלל מטרות. מאחר ומדובר במזון על יבש, תוכלו לאחסן אותו לזמן רב ולהשתמש בו ע"פ הצרכים שלכם. רצוי לשלב את הצ'יה ביחד עם מזונות על נוספים ועם הקפדה על שימוש בחומרי גלם טריים בתפריט, כחלק מיצירה של איזון תזונתי שיוביל אתכם ואת בני המשפחה לאורח חיים בריא, מזין ואיכותי.